ЕНЕРГІЯ
НАВКОЛО НАС
7 клас (35
год)
Пояснювальна
записка
Сучасне українське суспільство перебуває у стані перехідного періоду, що
відзначається докорінною зміною системи цінностей, ідеологічних та соціальних
орієнтирів. Все чіткіше викристалізовуються національні інтереси щодо напрямів
реформування освіти, одним з яких є формування нового світогляду щодо
енергозбереження.
Основними стратегічними завданнями освіти з питань енергозбереження,
визначеними у Законі України "Про енергозбереження", є:
· розбудова системи освіти з питань енергозбереження і
виведення її на рівень концептуальних, структурних та організаційних засад
освіти розвинених країн;
· набуття всіма громадянами України необхідного рівня
побутових знань з енергозбереження, основними з яких є усвідомлення
необхідності та набуття необхідних знань та вмінь з раціонального використання
природних ресурсів;
· підготовка висококваліфікованих фахівців з
енергозбереження різних галузей національної економіки. Метою курсу "Енергія навколо нас" є:
· формування розуміння життєвої необхідності бережливого
використання енергії;
· навчання учнів раціонально використовувати енергетичні
ресурси;
· розвиток громадянської відповідальності, вмінь
піклуватися про майбутнє своєї Батьківщини. Мета курсу досягається шляхом реалізації наступних задач:
· ознайомлення учнів з основними джерелами енергії та
деякими їхніми характеристиками;
· виявлення причин втрати енергії (енергетичних ресурсів);
· визначення шляхів збереження енергії
(енергетичнихресурсів);
· формування екологічної культури та потреби у дбайливому
використанні енергії (енергетичних ресурсів);
· формування громадянської позиції щодо збереження
енергетичних ресурсів України;
· розвитку організаторських та творчих здібностей.
Більша частина навчального часу курсу "Енергія навколо нас" відводиться
на виконання експериментальних і практичних робіт, творчих завдань, аналіз
шляхів економії енергії та їх реалізації.
Матеріал програми побудований з урахуванням життєвого досвіду учнів, їхніх
знань про природу, одержаних під час вивчення предметів
"Природознавство", "Довкілля", "Географія",
"Біологія" та ін. Знання, набуті під час вивчення курсу "Енергія
навколо нас", сприятимуть розвитку інтересу учнів до глобальних проблем
людства.
Програма
Енергія. Температура. Сонце -
джерело тепла і світла (8 год)
Поняття енергії. Види енергії: механічна, теплова, електрична, хімічна,
атомна.
Одиниці вимірювання енергії. Необхідність економії енергії.
Перетворення енергії одного виду в інший, закон збереження енергії.
Температура як характеристика ступеня нагрітості тіл. Термометр, його будова
і принцип дії. Вимірювання температури тіла людини.
Сонце як джерело енергії. Температура на Землі, вплив атмосфери на
температуру на Землі. Температура вдень і вночі, на екваторі і на полюсі.
Сонячне випромінювання та його види. Світло і наші очі. Роль світла у природі.
Перетворення сонячної енергії. Кругообіг води. Вітер. Фотосинтез. Утворення
палива.
Практична робота. Вивчення термометра і
вимірювання температури.
Демонстра
ції:
1. Перетворення механічної енергії в теплову.
2. Перетворення теплової енергії в механічну.
3. Термометри.
4. Вимірювання температури.
5. Види випромінювання (видиме, інфрачервоне, ультрафіолетове).
6. Розкладання білого світла.
7. Залежність освітленості від кута падіння світла.
Учні повинні знати:
що таке енергія;
одиниці вимірювання енергії;
співвідношення між джоулем і калорією;
необхідність економного використання енергії;
види енергії;
використання різних видів енергії;
мотиви бережливого використання енергії;
можливі випадки перетворення енергії;
перетворення сонячної енергії;
закон збереження енергії;
про недоцільність перетворення енергії без потреби;
що таке температура та її одиниці вимірювання;
будову та принцип дії рідинного термометра;
що таке Сонце;
причини зміни денної та нічної температур;
роль атмосфери для Землі;
основні складові сонячного випромінювання;
поняття світла;
роль світла у природі;
про залежність освітленості від кута падіння світла;
причини та характер кругообігу води;
утворення вітру;
поняття фотосинтезу;
накопичення сонячної енергії у паливі;
значення сонячної енергії.
Учні повинні вміти:
порівнювати енергію тіл виражену у джоулях і калоріях;
визначати вид енергії тіла;
мотивувати необхідність бережливого використання енергії;
наводити приклади перетворення енергії;
вимірювати температуру повітря та рідини;
знаходити середньодобову та середньомісячну температуру;
пояснювати причини кругообігу води;
пояснювати причини утворення вітру.
Тепло у вашому домі (6 год)
Утворення корисних копалин, види копалин. Спалювання копалин, виділення
тепла і світла. Економне використання палива. Вимоги до тепла у приміщенні.
Теплопостачання будівель, теплозбереження. Шляхи зменшення втрат теплоти в
квартирі, класі, школі. Засоби збереження теплоти в приміщенні.
Практичні роботи:
1. Вивчення колекції сортів палива.
2. Шляхи теплозабезпечення класного приміщення і зменшення втрат тепла.
Демонстрації:
1. Колекція сортів палива.
2. Горіння палива.
Учні повинні знати:
як отримати тепло і світло;
найвірогідніші місця втрати тепла в приміщенні;
засоби збереження тепла в приміщенні.
Учні повинні вміти:
розрізняти різні види палива;
знаходити шляхи економії тепла і світла;
Кругообіг речовин у природі (5 год)
Вуглекислий газ - продукт життя і діяльності людини.
Кисень. Рослинний світ як джерело кисню на Землі. Зелені рослини - легені
планети. Використання кисню атмосфери в живому світі та в народному
господарстві.
Вода. Кругообіг води в природі. Утворення хмар. Опади. Споживання води і
заходи для її економії.
Практична робота. Визначення витрат кисню.
Демонстрації:
1. Випаровування води.
2. Конденсація пари. Учні повинні знати:
поняття фотосинтезу;
залежність інтенсивності випаровування води від температури;
чому утворюється туман і випадає роса;
що являють собою хмари;
поняття кругообігу речовин в природі.
Учні повинні вміти:
проводити розрахунки витрат кисню людиною та транспортними засобами;
проводити розрахунки відновлення кисню рослинами.
Електрична енергія та її використання (9 год)
Електрична енергія. Одержання електричної енергії. Види електростанцій.
Передача електричної енергії. Використання електричної енергії в народному
господарстві та побуті.
Споживання електричної енергії в нашому домі. Освітлювальні прилади,
електронагрівальні прилади, холодильники, пральні машини, електроприлади культурного
призначення та ін. Умови безпечного використання електричної енергії.
Потужність електроприладів. Розрахунок електричної енергії, що її
споживають побутові електроприлади.
Елекричні лічильники. Вимірювання спожитої електричної енергії та розрахунок
її вартості. Шляхи економіі електричної енергії. Контроль електроспоживання.
Практична робота. Ведення журналу добових
витрат електричної енергії вдома, зменшення витрат за рахунок енергозберігаючих
заходів.
Демонстрації:
1. Електрична іскра.
2. Взаємодія наелектризованих тіл.
3. Джерела електричної енергії: гальванічні
елементи, акумулятори, сонячні батареї, генератор.
4. Парова турбіна.
5. Гідравлічна турбіна.
6. Вітряний двигун.
7. Перетворення електричної енергії в теплову.
8. Джерела світла: лампи розжарення, люмінесцентні лампи.
9. Освітлювальні прилади загального та місцевого освітлення: люстри,
настільні лампи.
10. Побутові електроприлади: електричні плити, електричні праски,
холодильники, пральні машини, тощо.
11. Електричний лічильник.
Учні повинні знати:
одержання електричної енергії;
використання електричної енергії в народному господарстві;
споживання електричної енергії в квартирі;
одиниці вимірювання потужності електричних приладів;
одиниці вимірювання електричної енергії;
умови безпечного використання електричної енергії;
шляхи зменшення електроспоживання основними споживачами вдома. Учні повинні вміти:
визначати потужність електричного приладу за його паспортом;
розраховувати спожиту елекричним приладом енергію за його потужністю;
знімати покази лічильника та розраховувати вартість використаної
електроенергії;
будувати діаграми добового навантаження побутових електричних приладів;
використовувати знання для економії електричної енергії.
Паливо для людини (6 год)
Витрати енергії людським організмом. Основні поживні речовини, їх роль.
Калорійність їжі. Правила харчування. Енергетичний обмін.
Температура тіла людини. Теплова регуляція. Характеристики оточуючого
середовища, які виявляють теплову дію. Тепловий комфорт.
Практична робота. Визначення калорійності
обіду в шкільній їдальні.
Учні повинні знати:
на що витрачається енергія організмом;
основні правила харчування;
що таке калорійність їжі, одиниці вимірювання;
поняття енергетичного обміну;
як відновлюється енергія людини;
скільки енергії людина витрачає за добу;
від чого залежить кількість витраченої енергії;
шляхи поповнення запасів витраченої енергії;
про здоровий спосіб життя;
шляхи регулювання тепла, що виробляється організмом;
які характеристики оточуючого середовища чинять тепловий вплив;
поняття "тепловий комфорт".
Учні повинні вміти:
аналізувати якісні властивості продуктів харчування;
визначати енергетичну цінність продуктів;
дбайливо ставиться до свого здоров'я;
обирати раціональний спосіб харчування.
Література:
1. Гудзь В. В. та ін. Енергія навколо нас. Посібник для учнів 7 кл. -
Тернопіль: Мандрівець, 2003. - 72 с.
2. Коршак Є. В., Ляшенко Л. І., Савченко В. Ф. Фізика, 7 кл.: - Київ:
Перун, 2002 р.
3. Коршак Є. В., Ляшенко Л. І., Савченко В. Ф. Фізика, 8 кл.: - Київ:
Перун, 2002 р.
4. Збірник "Енергозбереження". - Ч. 1-А. - Київ, 1999.
|