Оцінювання рівня володіння учнями практичними уміннями та навичками здійснюється за результатами виконання фронтальних лабораторних робіт, експериментальних задач, робіт фізичного практикуму або підсумкової лабораторної чи експериментальної роботи. При цьому необхідно враховувати вміння учня:
• планувати проведення дослідів чи спостережень;
• збирати установку за схемою;
• проводити спостереження, знімати показання приладів;
• оформлювати результати дослідження (складати таблиці, будувати графіки тощо); в визначати та обчислювати похибки вимірювання;
• робити висновки, тлумачити похибки проведеного експерименту чи спостереження.
Додатково поставлені лабораторні (експериментальні) роботи вчитель може використовувати для створення проблемних ситуацій, мотивації діяльності учнів під час вивчення нового матеріалу, з метою вдосконалення практичних умінь і навичок (складати схеми, проводити вимірювання, тощо). Такі роботи, як правило, не оцінюють.
Основну частину лабораторних робіт виконують після вивчення відповідного навчального матеріалу на етапі закріплення та узагальнення знань і вмінь учнів або під час тематичного обліку. За результатами виконання цих робіт усі учні, що їх виконували, мають бути оцінені.
Оцінюванню підлягають і роботи фізичного практикуму узагальнювального характеру з однієї чи кількох тем. За результатами всіх робіт практикуму виставляють підсумкову оцінку як тематичну. Якщо практикум поділяють на дві частини, тобто частину робіт виконують у І півріччі, а частину — у II півріччі, то до журналу виставляють дві підсумкові (тематичні) оцінки.
Рівні складності лабораторних робіт можна задавати:
• через зміст та кількість додаткових завдань і запитань відповідно до теми роботи;
• через різний рівень самостійності виконання роботи (за постійної допомоги вчителя, виконання за зразком, докладною або скороченою інструкцією, без інструкції);
• шляхом організації нестандартних ситуацій (формулювання учнем мети роботи, складання ним особистого плану роботи, обґрунтування його, визначення приладів та матеріалів, потрібних для її виконання, самостійне виконання роботи та оцінка її результатів).
Обов'язковим під час оцінювання для всіх рівнів є врахування дотримання учнями правил техніки безпеки під час виконання фронтальних лабораторних робіт чи робіт фізичного практикуму.
Оцінюючи практичні знання та вміння учнів, потрібно користуватися характеристиками рівнів оволодіння цими уміннями, поданими нижче.
Початковий рівень
(1-3 бали)
|
Учень демонструє
вміння користуватися окремими приладами, може скласти схему досліду лише за
допомогою вчителя, виконує частину роботи, порушує послідовність виконання
роботи, відображену в інструкції, не робить самостійно висновки за отриманими
результатами.
|
Середній рівень.
(4-6 балів)
|
Учень виконує
роботу за зразком (інструкцією) або за допомогою вчителя, результат роботи
учня дає можливість зробити правильні висновки або їх частину, під час
виконання роботи допущені помилки.
|
Достатній
рівень
(7-9 балів)
|
Учень самостійно
монтує необхідне обладнання, виконує роботу в повному обсязі з дотриманням
необхідної послідовності проведення дослідів та вимірювань. У звіті правильно
й акуратно виконує записи, таблиці, схеми, графіки, розрахунки, самостійно робить
висновок.
|
Високий
рівень
(10-12 балів)
|
Учень виконує
всі вимоги, передбачені для достатнього рівня, виконує роботу за самостійно
складеним планом, робить аналіз результатів, розраховує похибки (якщо
потребує завдання). Більш високим рівнем вважають виконання роботи за
самостійно складеним оригінальним планом або установкою, їх обґрунтування.
|